Social Media... Tja... Ik ben natuurlijk van een andere generatie (zit ik niet in het hokje Gen-Z?)
Ik ben opgegroeid in de natuur, wij hadden een woning midden in het bos in de Lethe. Ik ging graag naar buiten en dat in bijna alle weersomstandigheden. Ik klom in bomen, maakte holletjes in de sneeuw waarin ik gras legde voor de konijntjes (het waren natuurlijk me name hazen). Ik zwom in de gracht van de redoute, deed alsof ik Kung Fu les kreeg (ik was gek op Ninja films en Bruce Lee(!!)), ik maakte met een vergrootglas brandplekken op een oud matras waarop wij in de zomer buitenlagen, ik lag in de weide en kon uren naar de lucht kijken en fantaseren en ga zo maar door.
Televisie? Nou daar hebben wij geluk mee gehad :-) Wij woonden in een klein gehucht en hadden een t.v. met antenne waarmee we (als de atmosfeer het toeliet en de antenne precies juist stond) Nederland 1, 2 en 3 konden kijken. Omdat wij echt direct naast de Duitse grens woonden ontvingen we vaak ook RTL, ZDF en ARD! Ik kan nog altijd goed Duits verstaan en een beetje spreken. Televisie was maar een klein onderdeel van ons leven. Later kregen ze in het dorp kabeltelevisie en werd er gesproken over o.a. Goede Tijden Slechte tijden.
Wij woonden te ver afgelegen en kregen geen kabel... Hallo "ik val buiten de boot"
Toen ik ouder werd ging ik naar de Jeugdsoos en daar was het " Hallo Drank!" (daarover nog een later blog want dat is een onderwerk an sich). We hadden geen mobieltjes om de "meest leuke foto's te maken" en om te laten zien hoe gezellig we het hadden en hoe geweldig wij er wel niet uit zagen (we all know the 80's hair cut...).
En ik las de Donald Duck, Tina en later de hitkrant. De positie van popster was slechts weggelecht voor een aantal uitverkorenen. En tegenwoordig?
Tegenwoordig lijkt het alsof iedereen bekend wil zijn, zich special voelen en gezien worden (vanuit o.a. de yoga filosofie gaat het hier om de principes van liefde, kennis en erkenning ). Dit kan je macht, geld en sex opleveren. Natuurlijk wordt dit vanuit de yoga filosofie op een andere manier ingevuld en niet met macht, geld en sex, ook daarover later wellicht meer.
Ik reis regelmatig met de trein en ik zie de aandacht van de mensen gevangen door het scherm van De Mobiel. Als je je inleest over het fenomeen social media/mobiele telefoon verslaving dan weet je dat dit best een dingetje is en de cijfers liegen er niet om. Zo'n 30 % van de volwassenen en 60 (!!) % van de jeugd zegt een mobiele telefoon verslaving te hebben. Can you blame them? Nope... er word gebruikt gemaakt van handige psychologische marketing technieken. De kans is groot dat je dit eigenlijk al weet en toch...nog steeds heb je Insta, twitter, Facebook of misschien wel Snap Chat (ik ga uit dat een wat ouder publiek dit leest en snap chat is niet echt van onze tijd :-0) Ook ik vind het wel ee
Maak jouw eigen website met JouwWeb